Fastansat og fejret efter 24 år som ledig

45-årige Heidi har tilbragt stort set alle sine voksenår bagerst i ledighedskøen. Men da den døve kvinde i slutningen af 2016 kom i et forløb på Castberggård Job- og Udviklingscenter, blev det startskuddet til en ny tilværelse.

Castberggaard -Heidi -Scandic Kbh -SK02-web

Job- og udviklingskonsulent Judi Bruun Hammerich husker tydeligt, da hun første gang mødte Heidi på Castberggård Job- og Udviklingscenter.

- Heidi var meget positiv og havde stor motivation for at finde arbejde, men det er klart, at når man som Heidi ikke har været på arbejdsmarkedet i mange år, så er der mange ting, der skal arbejdes med, forklarer Judi Bruun Hammerich.

Heidi startede i første omgang i et vejledningsforløb, og blev efterfølgende deltager på det 12 uger lange holdforløb Døv i Arbejde. Her arbejder man med alt fra kompetence- og ressourceafklaring til tolkebrug i jobrelationer og de uskrevne spilleregler på arbejdsmarkedet. I den sidste halvdel af forløbet er fokus på at finde en praktikplads indenfor en relevant branche – og sådan var det også for Heidi, fortæller Judi Bruun Hammerich.

- Heidi har været i rigtig mange praktikker i sine mange år som ledig, så hun havde lidt modstand i starten. Derfor var det vigtigt for os, at vi vidste, at det her var noget, der kunne munde ud i ordinær beskæftigelse.

Heidi var undervejs i forløbet på Castberggård Job- og Udviklingscenter nået frem til, at hun gerne ville arbejde som house keeper i hotelbranchen, som hun havde prøvet kræfter med i en tidligere praktik. Castberggård Job- og Udviklingscenter kontaktede en række hoteller - og på Hotel Scandic i Københavns Sydhavn var tilbagemeldingen positiv. Man ville gerne møde Heidi til en praktiksamtale.

Smilende og glad person
Med til praktiksamtalen var – udover Heidi og en tegnsprogstolk – også Judi Bruun Hammerich fra Castberggård,  hotellets house keeping manager Chailin Sindahl og stedets øverste chef Mogens Jørgensen, som ikke var lang tid om at sige ja tak og velkommen til den nye praktikant.

- Jeg oplevede Heidi som en utrolig smilende og glad person, og jeg var slet ikke i tvivl om, at vi kunne få noget godt ud af hende, forklarer General Manager Mogens Jørgensen.

I de kommende tre måneder kæmpede Heidi for at leve op til forventningerne. Hun skurede, pudsede og arrangerede - og efterlod sine værelser i perfekt stand.  Det blev naturligvis bemærket af ledelsen, som derfor indkaldte til et nyt møde.

- Jeg fik at vide, at jeg skulle til møde med Judi fra Castberggård, min nærmeste leder Chailin og hotellets direktør Mogens. Scandic ville gerne tilbyde mig en fastansættelse, og jeg blev bare så glad og sagde tusind tusind tak, fortæller Heidi.

Kvartalets medarbejder
Få uger efter sin fastansættelse fik Heidi igen noget at fejre. På en ellers helt almindelig arbejdsdag gjorde chefen meget ud af, at Heidi skulle huske at holde frokostpause kl. 12.30. Da hun kom ned i frokoststuen, så hun, at der var to tolke til stede og lidt flere mennesker i rummet end normalt.

- Min leder begyndte at tale om en person, der var meget optimistisk og havde arbejdet rigtig hårdt, som efterlod fine rum og også havde god kontakt til kunderne. Pludselig siger hun så, at Heidi skulle have prisen som kvartalets medarbejder på hotellet. Jeg tænkte Heidi? Mig? Jeg blev så glad, jeg fik kuldegysninger og begyndte at græde. Så fik jeg blomster og folk klappede. Det havde jeg overhovedet ikke forventet, forklarer Heidi med tårer i øjnene.

Selv om Heidi ikke selv havde forventet at få prisen, var det langt fra nogen svær beslutning at vælge hende til kvartalets medarbejder, fortæller general manager Mogens Jørgensen.

- Det var en enstemmig vedtagelse. Ledergruppen havde fået nogle indstillinger på Heidi og der var ikke den store tvivl i vores sind - det skulle være Heidi. Dels fordi, hun leverer en høj kvalitet på sine værelser og dels fordi, hun den her person, som vi egentlig gerne ville kopiere, hvis vi kunne, fordi hun er en rigtig god person at have med at gøre.

Mere selvværd
På Castberggård Job- og Udviklingscenter har man fulgt Heidi tæt, siden hun første gang trådte ind ad døren for et år siden.  Og Judi Bruun Hammerich er ikke i tvivl om, når hun bliver spurgt til den største forskel mellem dengang og i dag. Det handler først og fremmest om selvværd.

- Det selvværd, hun har fået igennem den proces, hun har været i både på Castberggård og her i praktikken, hvor hun først blev fastansat og senere blev kvartalets medarbejder i en kæmpe organisation som Scandic. Heidi har fået en selvtillid og et selvværd, hun ikke på samme måde havde første gang, jeg mødte hende.

Da Heidi fik fastansættelse på Hotel Scandic, var det samtidig et farvel til Castberggård Job- og Udviklingscenter, der har været med på sidelinjen både før og under praktikken på Scandic og i forbindelse med det formelle omkring den endelige ansættelse.

Men måske varer det ikke længe, før Castberggård Job- og Udviklingscenters medarbejdere igen træder ind ad svingdøren til Scandic i Sydhavnen. Hotellet vil gerne give chancen til flere døve praktikanter, og general manager Mogens Jørgensen har kun rosende ord at sætte på samarbejdet med Castberggård.

- Vi har fået det, vi har bedt om og har hele tiden kunnet få kontakt, så det har fungeret upåklageligt.